Florin Zamfirescu, concediat abuziv de la Odeon

 

Iniţial, m-am întâlnit cu Florin Zamfirescu din două motive: să reactualizez pentru volumul meu de publicistică, Liniuţe de dialog, interviul memorabil de acum câţiva ani, pe care l-am realizat în acea vreme pentru revista Playboy, şi să discutăm întâlnirea de zece ani a clasei noastre de actorie. Până la urmă, n-am făcut nici una, nici alta.

E incontestabil faptul că Florin Zamfirescu a fost întotdeauna unul dintre marii actori ai Teatrului Odeon. Tocmai de aceea, povestea care va urma, relatată cu propriile lui cuvinte, e şocantă, dureroasă şi jignitoare la adresa bunului-simţ.

„Prezentul e incert. Mă refer la prezentul social şi politic al ţării noastre. Şi, dat fiind că acesta e incert, suntem datori să ne facem prezentul particular cât mai cert. Cert e că repet acum, la Teatrul de Comedie, Tartuffe de Moliѐre, în regia lui László Bocsárdi, şi sunt înconjurat de foştii mei studenţi din diferite generaţii. Normal că mă simt bine printre ei.

Dar tristeţea şi incertitudinea mea apar din faptul că nu mai sunt actor al Odeonului. Asta prin bunăvoinţa doamnei Dorina Lazăr. Dumneaei mi-a dat un SMS, când ne-am întâlnit la televiziune, iar eu m-am rezumat s-o salut: ‚Tu nu ai dreptul să fii supărat pe mine’. Probabil că, în viziunea domniei-sale, n-aş avea dreptul să mă supăr, orice mi s-ar face! Imaginează-ţi cum e să fii chemat la birou – nu  la director, ci la secretariat – şi să ţi se pună în mână un dosărel în care să ţi se spună că mai ai trei luni până împlineşti 65 de ani, şi că teatrul nu poate să te mai ţină! Asta după ce, cu câteva luni înainte, tot dumneaei îmi spusese: „Dacă nu joci, ce mă fac? Altă vedetă n-am, cine să joace?

După cum se observă, n-am jucat în teatru de câţiva ani decât Ultima femeie a seniorului Juan şi Marchizul de Sade. Spectacol de mare succes, care a mers vreo şapte – opt ani, cu săli pline. Ambele au fost scoase fără explicaţii. Şi nu mi s-a mai propus nimic în teatru.

Formula de concediere m-a jignit profund. Am fost chemat la casierie, pentru ultimul salariu şi mi s-a comunicat, printr-o simplă foaie, că nu mai fac parte din colectivul teatrului. Aşa se pleacă dintr-un teatru!

Eu am ajuns la Giuleşti (vechiul Odeon, n.r.) în 1973. Nici nu trebuie să insist asupra rolurilor şi performanţelor mele din toţi aceşti ani. Faptul că s-a ajuns la aşa ceva e o mare tristeţe a mea. Nu pentru că n-aş juca; am scos o premieră la Metropolis recent, Doi pe-o bancă, şi plec peste trei zile în Canada cu piesa asta. Repet spectacolul ăsta la Comedie. Se pare că încep în curând un serial de televiziune. Sunt profesor la şcoală pentru că legea permite acest lucru până la 68 de ani. Şi, oricum, chiar dacă m-aş fi pensionat de la şcoală, nu plecam. Rămâneam cum au rămas Ion Cojar, doamna Ileana Berlogea sau Dem Rădulescu, cât au trăit. Aşadar, există modalităţi de a respecta legile, purtându-te totodată cu oamenii aşa cum o merită ei.

Şi adevărul e că nu sunt decât ultimul expulzat de la Teatrul Odeon de doamna Dorina Lazăr, care, de-a lungul carierei directoriale, n-a avut loc în teatru de foarte mulţi actori. A izgonit-o pe Adriana Trandafir, o actriţă de vârf a teatrului. Apoi, pe Nicolae Urs, care acum e actor la Ploieşti şi e respectat după cum merită. Au plecat din teatru Ovidiu Niculescu, Nicu Mihoc şi Sorin Leoveanu! De ce? Nu de bine.

Se spune că Dorina Lazăr este una dintre cele mai bune directoare de teatru. Asta e părerea celor de la Primărie, care n-au nici un fel de cunoştinţe teatrale şi nici nu le pasă ce se întâmplă în teatre, atâta timp cât nu iese vreun scandal. Sub aspectul ăsta, de director bine văzut de autorităţi, se ascund dezastre.

De exemplu: nu se joacă marţi, miercuri şi joi. De ce acest dolce far niente? Apoi, jumătate din spectacole sunt din afară. Nu neg că e bine să oferi o scenă şi altora; dar e ciudat ca Teatrul Odeon să devină, treptat, doar un teatru-gazdă pentru spectacole „de pionieri” şi un spaţiu de închiriat pentru diverse activităţi ale Primăriei. Un teatru ar trebui să aibă, totuşi, un alt scop.

Impresia asta, că Dorina Lazăr e o directoare bună, e contracarată şi de faptul că nu se mai dă dusă. M-a eliminat pe mine pentru că împlineam 65 de ani, dar uită că dumneaei împlineşte 72 sau 73. Şi e un om obosit, un om care n-are chef de nici un proiect nou. De câte ori un tânăr regizor îi propune ceva, ea îi răspunde: „E programul făcut pe doi ani, îmi pare rău!” Tot ce face e pe şest. Nu ştie nimeni cum se angajează actori, nu ştie nimeni cum apar noi colegi, nu ştie nimeni unde şi cum se dau concursuri, nu ştie nimeni nimic.

Din păcate, avem de-a face cu un om care-şi vede doar propriile interese. Când am fost director la Odeon, a trebuit să fac un efort, să pun o piesă în care să joace doamna Dorina Lazăr. L-am invitat pe Petre Bokor să pună Cumetrele, special pentru Dorina.

E foarte ciudat că, după ce ea a devenit directoare, toţi regizorii care montează în teatru o distribuie pe Dorina Lazăr. E complet bizar să devii, peste noapte, atât de dorită. Şi nu va fi veşnic directoare. O va mai distribui cineva după aceea?

Deocamdată, Dorina Lazăr tronează pe o scenă din ce în ce mai mică în raport cu ea. Ar trebui s-o bată cineva pe umăr – o fac eu, cu tot dragul, că doar am fost colegi în atâtea spectacole, iar lucrul ăsta mă îndreptăţea să mă aştept la un tratament colegial.”

20 de gânduri despre „Florin Zamfirescu, concediat abuziv de la Odeon

  1. Niciodata nu mi-a placut aceasta Dorina Lazar ca actrita, ca om si nu-mi explicam de ce.Ma gandeam ca se datora faptului ca a tot interpretat roluri de „tovarase adevarata” in filme… Am mai auzit eu una alta iar acum, in povestea cu Florin Zamfirescu mi-am dat dreptate ca n-o sufeream. A emanat si emana un ceva de „vechil pe mosie”, de „ajunsa sefa”, asa mai mult sa vada si sa se teama lumea, chiar si la un teatru ! Nu m-ar mira s-o vad si-n politica, ca are stofa aia, groasa ca tovalul si aspra ca patura cazoana. Cu mare sila pentru asemenea personaje.

    • Eu nu discut aici performanţele actoriceşti ale Dorinei Lazăr. Chiar mă uit cu interes la interpretarea ei. E vorba strict de modul în care-şi tratează actorii din teatru, de parcă ar fi ai ei, nu ai Primăriei.

      • stimata domnisoara,am citit cu mare interes articolul despre FLORIN ZAMFIRESCU.E foarte frumos ca va intereseaza viata marilor nostrii actori.Mai nou, nu ne amintim de ei decat atunci cand pleaca in nefiintaDar vreau sa va rog sa continuati sa dezvaluiti aceste nedreptati si sa priviti si la Teatrul national.De cand a venit la conducere CARAMITRU „mircea fa-te ca lucrezi”au fost inlaturati -pendsionati abuziv mai toti marii nostrii actori.Ar fi bine sa-i contactati pe cat mai multi ca sa va spuna povestea lor trista.Dupa peste 40 de ani de munca au fost pur si simplu alungati.S-a instalat la carma actorul-neactor care si-a adus sleahta lui de prieteni cu care imparte profitul.Daca urmariti programul teatrului, nu se mai joaca decat piese puse si jucate de directorul caramitru…sau puse in scena de oameni care se lauda ca se imparte profitul juma-juma.Impresionanta e povestea marei noastre actrite AIMEE IACOBESCU(pe care am urmarit-o in multe piese si filme)acum eliminata din teatrul in care a jucat atatia ani. Au elimint-o dupa ce a suferit de o boala grea si stressul a imbolnavit-o si mai mult.Contactati-o si nu ve-ti regreta.Va felicit pt. curajul dvs.si astept si alte dezvaluiri…a matrapazlacurilor pe care le fac actorii -directori,care ajunsi la conducere ,taie si spanzura si considera teatrul ….ca pe mosia lor!.

      • Maestre va cunosc pe dv ca si pe o mare parte din mari artisti ai rRomaniei pe directoarea dv nu o cunosc dar cu un asemenea artist nu trebuia sa procedeze in felul acesta

  2. Tot respectul pentru curajul maestrului Florin Zamfirescu de a spune lucrurilor pe nume. Nu ar fi rau daca presa din Romania ar prelua interviul tau, sa stie si publicul larg cui se datoreaza lancezeala asta de la Odeon.

  3. Pingback: Îl poți lăsa fără post, dar nu și fără talent! | De dragoste pentru Jeana

  4. In ianuarie 1990 domnul Florin Zamfirescu era asistentul doamnei Olga Tudorache la catedra de actorie a IATC (UNATC). Isi mai aminteste domnia sa cum , impreuna cu „amicul” Gelu Colceag, au dat-o afara pe aceasta mare actrita pentru simplul motiv ca isi dorea sa fie el profesor ? Daca da, il rog sa considere aceasta pensionare o palida rasplata …

  5. Au aparut acum tot felul de actori mediocrii care prin cine stie ce metode au devenit directori de teatre si atunci se razbuna pe marii actori iubitide public.Asa s-a intamplat si la teatrul national unde a poposit actorul lui peste CARAMITRU. Sasaitul care a stricat mai multe roluri.Prin nu se stie ce mafie…a gaylor.a masonilor, a securistilor…(pe vremea lui Ceausescu ,fara sa aibe vreo treaba ne-am trezit cu el sef de delegatie intr-un turneu al nostru folcloric prin Anglia.)a ajuns directorul TEATRULUI NATIONAL ….cu o mare traditie culturala. Si de la instalare telul lui a fost sa distruga MARELE TEATRU . A dat afara (pacalindu-i ca vor juca mai mult )pe mari nostrii actori.A ramas doar cu mamaliga -sasaita ca si el Tomoroveanu. Pentru ca e O COADA TOPOR ,aceasta actrita mediocra care si-a facut cariera trecand din pat in pat de regizor (H. Popescu)a devenit mana lui dreapta .In teatru nu se joaca decat oiese puse de el sau jucate de el

    • Sau piese puse de fosti colegi de teatru si matrapazlacuri (PURIC,Malaele….)sau cei care asa cum se lauda ….”stiu cum se procedeaza…jumi-juma.(Dan Tudor , R. Bitanescu….)Pana si structura teatrului a fost distrusa …nu mai exista o sala NORMALA de teatru cum era inainte la NATIONAL . Totul a devenit un spatiu ….cala moll. De altfel asa e si numit nuol teatru national „PINOMALL”RUSINEEE. In noul teatru nu mai au loc valorile (piersic, Motoi, Crasmaru,)

      • Peste tot umbla …”CIUDATI”….homosexuali care fac experimente cu tone de pamant aduse pe scena (vezi NAPASTA)sau se joaca piesute slabein care se sta pe scaun si se dau niste citate …asa zis la moda (piesele BITANEASCAI- CIOCANITOAREA WOODI de care nu scapam ori de cate ori deschidem televizoarele.Nu cred ca e vreo emisiune sau reclama pe care sa o scape. Neasasineaza cu rasu-i fals si imbecil.Va rog, aveti curaj si incepeti niste ARTICOLE-ANCHETA pentru binele nostru ,al spectatorilor care am ajuns la capatul puterii vazand atata imposturasi marsavie. Vrem sa stim si noi ce fac actorii no

        • stimate domn,

          am senzaţia că sunteţi într-o gravă eroare. unu) viaţa personală şi orientarea sexuală a cuiva nu e problema dvs. şi nu poate fi adusă ca argument împotriva calităţii profesionale. doi) care e problema cu pământul pe scenă?

        • Doamna Pora find ce a strigat domnia sa la ultima cuvantare a presedintelui ar trebui sa fie numai spectatoare in teatru romanesc si sa se apuce de politica ca acolo are mentori

  6. Pingback: Dorina Lazăr îi răspunde lui Florin Zamfirescu: „Nu am concediat niciodată vreun actor al Teatrului Odeon“ | Ziarul Metropolis

  7. Stau si ma intreb si sa-mi fie iertate intrebarile: dar, daca cei care au varsta pensionarii, nu s-ar mai pensiona atunci cum am reusi sa descoperim talentele noii generatii? Daca locurile in teatru sunt ocupate de cei care pot sa fie si colaboratori, cei tineri cum sa practice?

  8. A suparat , a deranjat cumva…Si eu, la locul meu de munca am fost sculat de pe scaun si poftit cu brutalitate sa plec.Dupa doua luni m-au sunat ca sa ma intrebe daca nu vreau sa ma intorc ? Pardon ! Nu am regretat deloc ! Tot raul e spre bine !

Poştă şi tu ceva. Da' pe tonul pe care vrei să-l folosesc şi eu cu tine