Gradina turceasca-1

Beatrice a revenit pe blogul cel frumos plina de idei si intentii bune 🙂

Despre ce este vorba?

Una dintre marile mele pasiuni este Turcia. Din pacate, nu  studiez la scoala turca, asa ca demersul meu de a studia despre aceasta minunata tara a fost oarecum nesistematic si mai dezorganizat decat intr-un cadru clar si riguros. Totusi, asta nu mi-a micsorat bucuria de a fi descoperit niste fenomene superbe si unice. Vorbesc serios cand afirm ca am gasit atata seva de viata in aceasta cultura incat, dupa ce am trait-o in esenta ei, am reusit sa imi depasesc cu mult mai mult elan plictiseala sau starile nervoase.

De aceea, m-am gandit sa impartasesc aceasta meraviglia cu cat mai multi. Imi doresc foarte mult ca aceasta cultura enorm de ofertanta sa fie mai cunoscuta si la noi, unde traducerile sunt putine si interesul larg scazut. Fireste ca sunt innebunita dupa Orhan Pamuk, dar ar fi interesant sa descoperim si ce a fost inainte de el.

Imi doresc, de asemenea, ca prin aceasta initiativa sa se reduca acel cliseu foarte popular pe la noi, conform caruia ceea ce vine pe filiera turceasca se numeste „turcism” si inseamna kitsch si dat din buric. Asta e o privire superficiala care trebuie inlaturata de niste oameni destepti ai anului 2009. Turcia e un munte de splendori artistice si spirituale si cred ca pierdem daca nu le exploatam. Sigur ca pasiunea pentru o cultura sau alta este o chestiune subiectiva, care mai degraba te alege pe tine, insa nu cred ca pierde cineva ceva citind despre anumite caracteristici ale culturii turcesti, chiar daca nu se creeaza „chimia”.

Vreau sa spun de la bun inceput ca eu nu sunt decat o studenta amarata de douazeci de anisori care studiaza romana-engleza si care a aflat ce a aflat despre aceasta latura orientala pe cont propriu, fara nicio indrumare academica pana de curand, cand am reusit sa o cunosc pe doamna Luminita Munteanu, cel mai bun turcolog de la noi si o profesoara minunata, pe care cititorii lui Pamuk o cunosc pentru traducerea si notele excelente pe care le face la cartile romancierului. Deci ideea e ca nu mi-am propus sa dau „lectii”, ci pur si simplu vreau sa starnesc curiozitati si in primul rand sa reusesc astfel sa eliberez cat mai multe minti de prejudecatile istorice si de resentimente nationaliste cand vine vorba de Turcia.

Inca ceva foarte important. Eu si politica ne suntem foarte reci una alteia. Vreau sa vorbesc doar despre paradigma culturala a Turciei, va rog, nu incepeti discutii despre politica lor, despre intrarea lor in UE sau despre alte minunatii fara legatura cu subiectul. Cred ca despre chestiunile astea trebuie sa vorbeasca numai cineva care e in interiorul problemei, ok? Eu vreau doar sa arat cat mai multor oameni ca si Turcia are literatura mare, demna de pus in raft langa cea engleza sau franceza, o muzica unica, un mod de gandire mistico-religioasa cu totul sublima si lista va continua…

Asadar, ce imi doresc eu este sa lipseasca patima nationalista a comentatorilor si de asemenea voi penaliza dur jignirile nefondate la adresa acestei natiuni. Normal ca nu cred in dictatura care impune gusturi ESTETICE, dar cand polemica se abate de la aceasta linie si intra in analize psihologice facute de X sau Y care intelege prin patriotism sa injure pe „bozgori” sau pe turci, dar nu stie ce e aia „dervis”, ne suparam.

O alta mentiune: daca printre cititori sunt oameni care se pricep la acest domeniu si ar vrea sa contribuie, sa ne contacteze daca vor, eu sunt nerabdatoare sa intalnesc oameni cu mult mai multe cunostinte decat mine in zona asta.Cum am spus si la inceput, incercarea mea este una timida, m-am gandit de mai mult timp la asta si am abandonat gandul pentru ca sunt inca insuficient initiata in chestiunea asta, dar totusi zi de zi ma cam chinuie gandul ca la noi foarte adesea arta lor sau gandirea lor este gresit inteleasa si asta ma frustreaza. Uneori, vor fi poate numai niste citate din literatura lor care m-au marcat sau poate doar un videoclip- veti vedea ca in dreptul artei turcesti este cat se poate de adevarata zicala cu esentele tari si dozele mici.

Sper din tot sufletul sa fiti receptivi si sa reusesc sa aduc si altora bucurie autentica prin aceasta explozie de viata, de simturi si de pasiune care se numeste cultura turca si care pe mine ma tine mai zdravan in picioare de cand am descoperit-o…:)

25 de gânduri despre „Gradina turceasca-1

  1. Nu inteleg articolul. 😦 Felicitari doamnei care a tradus cartile lui Pamuk, a facut o treaba foarte buna!

    Dar daca vrei sa ne starnesti curiozitatea pentru Turcia, n-ar fi mai bine sa ne spui tu exact ce vezi atat de atragator la tara respectiva?

    Ca asa, ai adus niste generalitati, cei care raspund aici mai aduc niste generalitati si nu se ajunge la nimic. „Turcia e un munte de splendori artistice si spirituale” Ok, da exemple te rog! Sa vedem daca si noi ajungem la aceleasi sentimente.

    Ideea e ca daca cineva citeste articolul si n-are idee la ce te referi, n-o sa-si schimbe parerea despre Turcia in bine. La fel si invers probabil.

  2. Sa stii, Beatrice (ca am inteles ca tu ai scris articolul),ca ai atins un punct sensibil din corasonul meu cu postarea asta. Si eu sunt fan Pamuk.Un amic pakistanez de pe mess mi-a recomandat sa citesc cartile lui Pamuk, i-am promis, am facut-o si mi-au placut. Imi plac turcii, stiu ca au o cultura bogata si chiar vreau sa citesc cat mai mult despre ei.Am prieteni turci la Constantza si cand meerg la ei, mereu ii intreb despre una si alta legat de obiceiuri si traditii.Sunt oameni faini,asa ca nu am prejudecati in privinta lor.Astept sa scrii aici, ce carti sa caut si o sa o fac. Ce sa zic, nota zece pt ideea ta!

  3. „Mal de Pays”, de Rene Magritte

    Stii cum tot romanul si-a dorit la un moment dat, foarte inteligent de altfel, macar un moment, sa apartina altei natii? Unele romance blonde erau fericite ca la mare lumea le intreba daca sunt scandinave, unii baieti purtau tricouri cu „Kiss me, I’m Italian!”, alte persoane se mandreau „Moama, aia la Luvru m-au confundat cu un englez!”

    Noah, pe acelashi flash, eu mereu mi-am dorit sa fiu turcoaica.

  4. @The Form: Hey, chill, cred ca nu m-am exprimat eu suficient de clar. Intentia mea era sa incep acest „set” de bloguri prin care sa vorbesc despre anumite chestiuni care cred eu ca merita tratate in context si care subliniaza unicitatea aia despre care ACUM am vorbit la modul GENERAL. Chestia e ca am vrut ca lumea sa stie de la inceput despre ce este vorba si mi s-a parut un pic prea mult sa atasez si un material propriu-zis la aceasta introducere. Deci normal ca aceasta prima postare din seria asta nu avea cum sa aduca ceva atat de interesant incat sa starneasca pasiuni nebune sau incat cineva „sa isi schimbe parerea despre Turcia”.
    Lorena si cu mine avem obiceiul ca pe acest blog sa anuntam mai intai cand incepem ceva nou si apoi intram in paine.
    Sper ca la urmatoarea postare pe tema asta sa te poti declara multumit de „exemple” 🙂 te mai asteptam
    @Anthea: mda, si eu sunt nula la capitolul Canada si soricei :))). Multumesc pentru incurajare
    @Cutza: Multumesc mult, ma bucur foarte mult cand vad ca atunci cand investesc timp si energie in ceva, fie ca e vorba de o prezentare de 10 minute la facultate, sau ceva de genul acestor bloguri, oamenii raspund pozitiv. Ma bucur ca gandesti asa si ca esti free-minded 🙂
    @Zana (scuze, nu ma pot adapta :D):deh, fiecare cu fixurile lui :)). Idem la ultima ta afirmatie :D. That’s my girl 🙂 🙂
    Kiss me, I’m a psycho!!! 😛 😀 mwahaha

  5. theform: mie mi se pare pretty obvious că ceea ce se vede mai sus e un fel de „cuvânt înainte”. şi cred că oricărui cititor i s-ar părea la fel, cu excepţia „smart asses”. Da, au şi americanii câteva lucruri bune, iar expresia „smart ass” – adică unul care spune tâmpenii pe un ton atoateştiutor – e una dintre ele.

    am un singur anunţ: să nu cumva să ai impresia că dacă cel dn căsuţa autor e „beatrice” şi nu „lorena lupu” înseamnă că s-a dat liber la făcutu’ pe deştepţii aiurea!

  6. @the form: tu nu vezi titlul? „Gradina Turceasca-1”. Asta ce inseamna? Ca vor urma si 2, 3, 4…. In care obviously ar fi exemple clare.

    @beatrix: Kiss me, I’m in love with that Antoine guy in „E Doar Sfarsitul lumii”. Cat despre turci, mereu m-am simtit mai aproape de ei decat de orice vestici civilizati. Vreau sa invatz limba turca si sa ii dansez o data sotzului meu asa ca tipele din videoclipurile lui Sertab Erener.

  7. Abordarea temei este o provocare pentru multa lume, mai ales in contextul celor intimplate la Davos zilele trecute.Oricit am dori nu putem sa ne rupem de realitatea cotidiana.Sa vedem daca vei fi mai silitoare,avind in vedere ca ultima ta postare a fost in 26 oct.Dupa cum scrii mi se pare ca ai mai mult de 20 de ani.Sa vedem episodul 2.

  8. nu, vasile, chiar are 20 de ani – i-am văzut buletinul. e doar precoce. 😀

    în altă ordine de idei, propun să nu amestecăm valorile culturale ale unui popor cu evenimentele cotidiene – deşi e greu.

    P.S. Îmi place dantura ta. 😛

  9. Tu esti cu Turcia cum sunt eu cu Egiptul. 🙂
    Sunt convinsa ca e o tara superba si are o cultura fascinanta, din pacate n-am ajuns pe acolo, inca… Voi urmari cu placere continuarea „Gradinii…” 🙂

Poştă şi tu ceva. Da' pe tonul pe care vrei să-l folosesc şi eu cu tine