Conceptul de om în societatea modernă

Notiţă: În dimineaţa asta am primit un mesaj de la cineva care căta foarte tare să pară erudit şi să mă impresioneze şi mi-a scris că am ură pe conceptul de om în societatea modernă. După ce am scos cafea pe nări de râs, am zis că merge ca titlu la cronica noului film al lui Tudor Giurgiu. Şi, de asemenea, e important să nu uităm o sintagmă îmbibată de atâta swag.

de-ce-eu1-680x365

Aş începe prin a puncta că nu m-am omorât niciodată după filmele lui Tudor Giurgiu. Atât Legături bolnăvicioase, cât şi După melci, erau făcute aşa, pe principiul „să nu fie manele, dar aşa, ceva să placă la toată lumea”. Cel mai antiartă principiu pe care îl cunosc.

Ei bine, „De ce eu?” m-a impresionat până la lacrimi şi dincolo de. E ca şi cum un om care n-a făcut până acum decât să pară simpatic decide să dea masca jos şi să arate toată profunzimea de care nu l-ai fi bănuit niciodată. Şi nu cade în nici unul dintre păcatele clasice ale dezvăluirilor. Nu nimereşte nici în butoiul cu patetism gratuit, nici în cel cu jale băbească, nici în cel cu minimalizare să nu speriem populaţia, nici în cel cu senzaţionalism căutat.
E un traseu ieşit din comun, un traseu cutremurător, redat cu o fenomenală discreţie şi minimă încordare de muşchi auctorială, bazat pe un scenariu construit impecabil, după toate regulile aristotelice, cu un suspans perpetuu, care-ţi taie respiraţia, dar pe care nu îl simţi niciodată forţat din şmecherii scenaristice de furat ochiul populaţiei.

„De ce eu?” m-a făcut să-l privesc pe Tudor Giurgiu ca pe un artist.

Storyline-ul îl găsiţi pe jdemii de site-uri, printr-un simplu Goagăl. Se bazează pe un caz real, al unui tânăr procuror, Cristian Panait, un Don Quijote al începutului de mileniu al treilea luptând cu morile de vânt ale justiţiei româneşti controlate de politicieni corupţi şi şpăgari, care sufocau orice tentativă de fisurare a unui sistem care îţi amintea de „Caracatiţa” italienilor. Băiatul, dezarmant prin dorinţa sinceră de a căuta adevărul şi de a face dreptate, ajunge în numai 20 de zile, de la vedeta absolută şi tânăra speranţă a parchetului, secondat de un coleg lipsit de carismă şi de talent, dar dispus la compromisuri pentru a se infiltra în sistem, să se arunce de pe bloc. Pentru că sistemul e peste tot şi vede tot.

The clash of ideas

Arta de a doza disperarea într-un crescendo lin şi lent, zdruncinat ocazional de câte un twist major, jucat minimalist, din lucirile ochilor, dar cu atât mai zdrobitor, face ca filmul ăsta să merite, din punctul meu de vedere, titlul de capodoperă. Pentru că reuşeşte să ne facă să filozofăm pe marginea condiţiei umane, a căutării unei căi drepte şi a preţului unei conştiinţe nepătate, fără să facă decât naraţiune simplă şi fără floricele. Dialogurile sunt impecabile, redactate cu suficient cinism încât să amuze, dar evitând orice exagerare şcolărească, care mă irita pe mine la filmele precedente ale lui Giurgiu. Imaginea, o urmărire angoasantă a protagonistului, e de un impact incontestabil.

„De ce eu” livrează o felie de viaţă tratată ca atare, personalizată (personajul este definit impecabil, până la limfocite), dar cu o forţă generalizatoare care ţâşneşte din firul poveştii şi reuşeşte să te ducă până la definiţia catharsisului lui Aristotel, „eliberare prin milă şi groază”.

La cursurile de estetică teatrală, în facultăţi, se tot predau teorii despre ce a vrut Aristotel să zică prin catharsis. Sugerez să pice toate acele teorii sterile şi să fie înlocuite cu o vizionare a lui „De ce eu?” Nu va fi nevoie de explicaţii suplimentare.

5 gânduri despre „Conceptul de om în societatea modernă

  1. Pai da Lorena ca uite ce bine a zis Dănuț Mănăstireanu pe blog-ul lui de circulatie mondiala:

    „Societatea românească postdecembristă este una total diferită fată de cea dinainte de 1989. Oamenii de astăzi sunt total schimbați din aproape toate punctele de vedere. Au o mentalitate nouă, sisteme de referință a valorilor diferite, condiții de trai diferite. Însă cele mai mari schimbări sunt în plan duhovnicesc, simțindu-se o tot mai profundă criză spirituală. Astfel începe un articol analiză apărut duminică în Ziarul Lumina. Şi continuă: am devenit bogați din punct de vedere material, însă am sărăcit tot mai mult spiritual, libertatea pentru care s-a vărsat sânge în 1989 transformându-se într-o libertate de a respinge pe Dumnezeu, într-o libertate aducătoare de moarte sufletească.”

    Eu de aceea, foarte dezgustat, am plecat in America unde duc o viata spirituala desavarsita, zilnic sfintind casa cu Bourbon si recitand rugaciuni din Bukowski. Azi am recitat de 10 ori „My Groupie” la icoane si dupa 200 de Maker’s Mark am fost un alt om. Ti-as recomanda si tie acest canon cu Bourbon + Bukowski dar cred ca nu esti inca pregatita sa intri in aceasta sfera celesta. Totusi, iti las aici aceasta rugaciune Bukowskiana, s-ar putea sa mearga si cu Busuioaca de Bohotin.

    „I read last Saturday in the redwoods outside of Santa Cruz and I was about 3/4’s finished when I heard a long high scream and a quite attractive young girl came running toward me long gown & divine eyes of fire and she leaped up on the stage and screamed: ‘I WANT YOU! I WANT YOU! TAKE ME! TAKE ME!’ I told her, ‘look, get the hell away from me.’ but she kept tearing at my clothing and throwing herself at me. ‘where were you,’ I asked her, ‘when I was living on one candy bar a day and sending short stories to the Atlantic Monthly?’ she grabbed my balls and almost twisted them off. her kisses tasted like shitsoup. 2 women jumped up on the stage and carried her off into the woods. I could still hear her screams as I began the next poem. mabye, I thought, I should have taken her on stage in front of all those eyes. but one can never be sure whether it’s good poetry or bad acid.”

Poştă şi tu ceva. Da' pe tonul pe care vrei să-l folosesc şi eu cu tine

