Jurnal de nescriitor: Ziua a 3-a. De conjunctură

Uneori, viaţa îţi face cadouri perverse.

Unul dintre acestea, când eşti un mare individualist, este încadrarea într-un tip de Nou Val.

Am debutat ca lup singuratic. După o primă carte pe care am scris-o ca pe o concesie majoră făcută nevoii de sirop inofensiv a poporului – şi care m-a pus pe hartă – am dat chix masiv cu a doua în care mi-am dat pe faţă arama – violent şi vitriolant. Ăsta e stilul meu definitoriu. Şi mă exasperează aberaţii de genul: „Frate, totuşi eşti femeie, scrie ca o femeie”. Nu sunt femeie decât în momentele mele private, cu oamenii care stimulează în mine latura feminină (atenţie, labagiii lătrăi! nu făcând ceva ca să mi-o stimuleze, ci existând pur şi simplu într-un mod propice desfăşurării feminităţii, spre deosebire de voi, care sunteţi inhibitori naturali de feminitate şi stimulatori de bocanc) şi cu care vreau eu să fiu femeie. În rest, sunt un creier cu degete.

Ca lup singuratic, e extrem de greu să desenezi asta fiecărui prost în parte.

Acum, conjunctura a făcut ca, în acelaşi timp cu ultimele mele cărţi, să apară ceea ce facebookerii numesc noul val feminin în literatură. Nemerovschi, Barton, Nedelea, Rotar. Tipe care nu simt nevoia să pozeze în ugere de sirop. Evident, fiecare cu propriul stil şi propriul fel de a fi. Dintre ele, eu mă apropii stilistic de Nemerovschi, pentru că avem acelaşi gen de detaşare băşcălioasă şi umor situaţional. Nu simţim nevoia să ilustrăm că suntem doldora de sentimente ca oaia de scaieţi şi avem aceeaşi repulsie faţă de condeiele gogonate. (Ce înseamnă condei gogonat vezi aici.) Ce ne diferenţiază e o anume fidelitate faţă de stilul ales într-un anume text (a mea) şi libertatea completă (a Cristinei), respectiv predilecţia ei mai accentuată pentru grotesc.

În fine, deşi sunt în continuare o individualistă înverşunată, mă simt confortabil în ideea de nou val. E agreabil că există lucruri pe care oamenii le pricep mai repede când văd un grup care îşi asumă o libertate de creaţie. E distractiv faptul că eşti mereu taguit în grup şi te tot întâlneşti în comentarii cu surorile tale de val. Pentru că, îndrăznesc s-o afirm, acest nou val este prima chestie din literatura douămiizecistă care chiar are priză la public.

Se lansează cărţi, critici vorbesc sforăitor despre ele, se dau premii şi totul se uită în zece zile. Noi, însă, ca val şi, pe măsură ce omul aprofundează diferenţele specifice, ca individualităţi, chiar interesăm pe oameni. Şi interesăm pe oameni în calitate de creatori de literatură, nu de prestatoare prin tabloide.

Nu ştiu ce ziceţi voi, dar mie mi se pare frumos. Şi unicul lucru pe care-l ştiu acum e că, din toamnă, vreau să reiau lecturile prin cafenele. Fie că vor fi lecturi clasice cu fundul pe scaun, fie că mai combin vreun actor talentat la vreo tăvăleală de genul ăsta:


Foto: Smaranda Hobinca sau Andrei Girlea (mi le-au dat împreună, deci nu ştiu care a cui era)

4 gânduri despre „Jurnal de nescriitor: Ziua a 3-a. De conjunctură

  1. „suntem doldora de sentimente ca oaia de scaieti” :)))))
    Noi si oile, foarte diferiti, desigur. Unii misuna pe plaiuri rumegand si behaind in nestire iar ceilalti – oile, bineinteles.

  2. cerul si pamintul.asta e apropierea ta de cristina.TU ai facut totul singura,ai sanse mari sa reusesti.poate greu dar se va intimpla. la cristina este cu totul altfel.

  3. E marele meu regret că nu am ajuns la nici un reading live din Doña Juana. Așa că voi încerca din răsputeri să ajung la orice producție marca Lorena Lupu de acum înainte. I’ll bring friends along.

  4. He was like a man who had served a term in prison or had been to Harvard College or had left for a long time with foreigners in South Africa . He was like a person who had been somewhere that other people are not likley to go or had done something that others are not apt to do..

    The Heart is a Lonley Hunter -Carson McCullers

Poştă şi tu ceva. Da' pe tonul pe care vrei să-l folosesc şi eu cu tine

