Despre comerţul timişorean

Timişoara e un oraş splendid. Numai bun să te plimbi prin el de dimineaţa până seara, ba chiar şi noaptea până la trei, în condiţiile în care a doua zi ai tren la şase dimineaţa.

Dar nu înţeleg comerţul timişorean. Pe bune.

Eu, când ies din blocul meu, să zicem că vreau pastă de dinţi, am instant trei opţiuni fără ca măcar să dau colţul străzii: un Mega Image cu vreo zece sortimente de pastă de dinţi, un butic al unui turc cu diverse paste de dinţi ieftine de tip Blend Ahmed şi încă un chioşc al unei românce grase, care are Colgate „obişnuit” şi alte câteva „obişnuite”. Nota bene: n-am dat colţul. După colţ e un Carrefour Market şi Piaţa Miniş şi alte treizeci de magazinaşe pe lângă.

Ei, în Timişoara, mergi pe străzi luuuungi, interminabile, şi nu dai de nici un magazin. Nada! Până am găsit un loc să-mi cumpăr trei nessuri pentru-dă-dimineaţă, am crezut că înnebunesc. Dacă mama face clătite şi i se termină gemul, unde trimite kopkilu’ să-i mai aducă un borcan?

Şi să nu dea dracu’ să te plimbi haihui prin urbe cu prietenii, noaptea la două, şi să pofteşti brusc la o bere. Vei colinda în van 45 de minute până la o benzinărie, al cărei patron garantat va avea bust de bronz în calitate de „omul care a inventat nonstopul”, să o poţi cumpăra.

Pe bune, timişoreni, voi ce mâncaţi? Restaurante aveţi berechet, dar omul nu mănâncă în fiecare zi la restaurant. Chiar şi eu, care urăsc să gătesc, poftesc uneori la două ouă ochiuri şi o roşie. Şi cobor din bloc. Intru în chioşc sau în Mega, cumpăr două ouă, o roşie, mă duc acasă şi fac ochiuri. În Timişoara, n-ai cum. Trebuie să baţi patru străzi, şi chiar dacă găseşti un chioşc, nu e sigur că are ouă şi / sau roşii. Care-i faza?

La voi, dacă se accidentează cineva în afara office hours, vine salvarea să-l ia?

Când am ajuns la Cluj a doua zi şi am văzut puzderia de magazine, magazinaşe, magazinele, magazinoaie, am răsuflat uşurată. Aşaaaa daaaaa. A doua zi, noaptea la patru, când am ajuns la hotelul clujean, deşi aveam tren dimineaţa la nouă, mi-am cumpărat o bere chiar dintr-un nonstop aflat lângă hotel. Şi gestul ăsta mărunt, care mi se părea de obicei o normalitate, mi s-a părut atunci un miracol.

Morala: băi, ăştia cu condiţii de trai decente, habar n-aveţi ce norocoşi sunteţi. Recomand oricui câte o experienţă de-asta, să înveţe să aprecieze ce are la nas. Şi atunci n-o să ne mai plângem că nu ne iubeşte Mărioara, sau că a venit metroul cu două minute întârziere.

27 de gânduri despre „Despre comerţul timişorean

  1. Trebuie sa stii locurile :P.

    Am trait in Timisoara 7 ani si stiu. De fapt, trebuia sa mergeti in Complexul Studetesc – acolo e viata! :))

    Dar de fapt si de drept, nu am mai fost in Timisoara din 2009, doar cu o escala in 2010, asa ca nu stiu ce sa spun, poate s-or fi schimbat lucrurile…

  2. Hi! Ce nu stii tu este ca in Timisoara fiecare casa este un magazin. Aprovizionarea se face pentru 2-3 saptamani ca in Germania. In Bucuresti si Cluj… majoritatea locuiesc la bloc unde au o camara mica cu trei cepe, un balconas pentru uscat rufe (uscatoria este pentru admin. as. de locatari )si in caz fericit o boxa la subsol unde isi tin sania, cauciucurile si alte troace. In asemenea conditii la care mai adaugi ca sunt orase scumpe rezulta necesitatea sa pierzi zilnic timp cu aprovizionarea.Timisorenii apreciaza mai mult timpul si sunt mai calculati. In Bucuresti..Cluj se pierde aiurea mult timp si se risipeste mai multa energie

    • mi se pare o imensă prostie să-ţi transformi casa în depozit de alimente. mă ierţi. mai ales când ştim cu toţii că atât oul, cât şi roşia sunt bune proaspete.

      să-ţi transformi casa în depozit de alimente şi să te mai şi lauzi cu asta e ca şi cum m-aş da eu zilnic cu capul de pereţi o oră şi m-aş da rotundă, că uite, voi fraierii nu vă daţi.

      • Da’ Banatu’i fruncea. Sunt vestiti cat di destepti sunt. Sunt si raman primii, inclusiv la accidentele de circulatie la un parc auto de n ori mai mic decat al bucurestenilor

      • Este un mod de a privi.Majoritatea produselor de consum sunt conservate si ambalate pentru pastrare indelungata(viata de orasan) Si timisorenii consuma produse proaspete pentru asta sunt multe piete si gradini personale in TM si in localitati invecinate(sunt oamei harnici). Statistic TM consuma produse alimentare proaspete si de calitate mult mai mult decat bucurestenii. Comercial nu este rentabil sa ai un magazin deschis noaptea pentru doua bufnitze(scz) care vor oua si rosii la ora 2 atata timp cat ai o vanzare foarte buna in timpul zilei. Viata de familie organizata care se aprovizioneaza este mai numeroasa in Tm decat in Bucuresti. Bucurestiul are multi oameni singuri(toate varstele) si in tranzit iar comertul este adaptat pentru asta(stil american). Faptul ca un timisorean face un singur drum (transport eficient) si se aprovizioneza pe termen lung nu este o dovada de prostie este daca vrei intelepciune si ratiune. Timisoreanul nu este un om stresat care sa aibe vise erotice cu mancat de rosii si brandza la ora 3 . Este un om calculat care munceste ziua se hraneste acasa sau la scarbici iar seara iese cu prietenii la terasa si un strop de viata culturala. Bucuresteanul alerga sute de Km inutili mananca covrigi si shaorma in masina la semafor se streseaza cu toti nebunii fugiti de la Balaceanca iar seara ajunge acasa rupt de oboseala la ora 20 serveste pranzul si constata ca nu are rosii si bere, fuge la turcul din colt si este fericit ca a gasit acolo prospatura adeca mancare veche si de proasta calitate cu mucegaiuri si termen de valabilitate modificat. Mancarea proaspata este doar in mintea lui poate ai vrut sa zici cumparata proaspat(recent)

      • Ai dreptate. Statistica doar reflecta. Influenteaza doar daca managerul stie cum sa manance statistica. Jetul puternic este semn de sanatate fi el produs chiar si pe statistica

        • Stimata autoare…Expresia corecta ar fi:”ma pis cu bolta”…De regula, muieri sau barbati se pisa cu jet…Chestiunea devine trista cand se pisa altfel(cu picatura, de exemplu)

  3. Cu secole in urma, cand in Sibiu s-a propus introducerea iluminatului stradal, edilii n-au fost de acord, considerand ca noaptea pe strazi umbla doar hotii si lor nu e cazul sa li se lumineze calea. Ulterior s-au democratizat si toata lumea beneficiaza de ,,lampa lui Ilici”,..

  4. Orice oraș poate deveni carte -n-am scris o carte, orice carte trebuie citită din dorință.
    Am vizitat orașe care m-au primit așa cum nu mi-aș fi închipuit.
    Orice stradă, orice colț de clădire mi-a făcut cu ochiul, m-a îndemnat, și sigur o ființă nevăzută a cotrobăit în creierul meu. Astfel m-am transformat în propriul meu ghid, sau cel puțin așa am crezut. Uneori în câteva ore, alteori în câteva zile, am reușit să mă bucur cele văzute.

    Să dau două exemple obiective; Graz și Sighișoara. Sigur că exemplele subiective ar pune în umbră cele scrise de mine.

    • Când e vorba de „comerciu”, eu aş fugi de exemplul austriac. În Viena orice magazin se închide la ora 19:00, ba chiar faptul că Billa a decis ca programul să se prelungească până la ora 20:00 a fost tratat ca un eveniment. Mai târziu rămân deschise numai magazinele din benzinării, pe care trebuie să le cauţi cu GPS.

      Obiceiul de a ţine magazine cvasi-universale non-stop -ca la buticurile de uşă de bloc sau ca la staţiile Agip- e răspândit la români, turci, belgieni (adică la imigranţii lor, că toţi micii patroni din Bruxelles sunt arabi), cehi, mai puţin sau deloc la alte neamuri.

      Circula o teorie care pretindea că nesimţirea caracteristică ultimilor 10 ani a avut printre cauze şi faptul că atâta vreme cât ai bani îţi vine la nas tot ce vrei, e de ajuns să mergi 100 de metri până la prima benzinărie sau primul butic şi găseşti de la whisky până la chiloţi, la orice oră din zi sau din noapte – în timp ce „epoca raţiilor şi cozilor după care plâng pensionarii” te făcea să fii prevăzător şi strângător precum hârciogul 😀

      ~Nautilus

  5. Aşa, aşa, Lorena, dar spune ceva şi despre proasta întreţinere a spaţiilor de joacă pentru copii şi despre timpul pierdut de pensionari cu reţetele compensate.

    • @Nea Intretinerea spatiilor de joaca? Retete compensate? Care copii? Mai ramane sa se preocupe de cimitire si parastase. Bre fata are in cap Dona Juana. Credeam ca vrei sa intrebi de prezervative si anticonceptionale sau de ultimile bordeluri aparute.Lorena nu este Premar bre. Uite intrebare: ce Doamne interesante a intalnit la ultimile prezentari de carte?

      • băi, ghiţă, eşti un bastard atât de sinistru şi de odios de retardat, încât mi-e silă că pe pagina mea semnalizează şi un caz de prostie în formă deosebit de gravă, cum eşti tu.

        retardatul morţilor mă-tii, să presupui că un om are în cap „doar” dona juana e ca şi cum aş presupune eu despre tine că ai în cap doar alcool şi labă. oh, but wait.

        mori, mă. retardat odios. pentru orice om inteligent, nici măcar dona juana, cartea, nu e „doar” dona juana. mori. prostia ta e de o hidoşenie supremă şi detestabilă. ar merita moarte prin cancer de gradul IV.

        • Nu am presupus ,,are în cap “doar” dona juana,, Am zis ,,are in cap Dona Juana,, in sensul ca esti preocupata mai mult de aceasta problema si mai putin de retetele pensionarilor.Te rog sa ma treci la blesteme stadiul II -III Dar mai are importanta cu ce grad de cancer am murit daca tot mor. Foarte frumos din partea ta ca ai si preocupari sociale. Poate dai ceva ajutoare si la cei bolnavi de prostie deosebit de grava ajunsi pe patul de moarte cu gradul IV ca mine. Macar un camion de .ule sau un maruntis de .ui. Sa fii iubita ca se intra in postul mare si nu mai zic nimica.

        • uiţi că eu, dincolo de acest roman, scriu lunar o revistă aproape da capo al fine, cu toată varietatea de teme pe care le presupune. vită. crezi că dacă tu nu ştii decât poşircă ieftină şi labă, toţi suntem ca tine? unii chiar muncim – şi chiar avem o diversitate a muncii. că tu nu ştii de e aia? nu e vina mea.

        • Ai dreptate. M-a luat valul si am omis activitatile tale, scz.
          Confiteor Deo omnipotenti,
          beatae Mariae semper Virgini,
          Sanctis, et vobis, fratres quia peccavi
          nimis cogitatione, verbo et opere:
          mea culpa,
          mea culpa,
          mea maxima culpa.
          Ideo precor beatam Mariam semper Virginem,
          omnes Sanctos et te, pater
          orare pro me ad Dominum Deum nostrum.
          Amen.

        • Lorena, tu esti odioasa. Nu se ureaza moarte pacatosului, ci indreptarea lui. Ntz ntz ntz. Ai sa arzi in flacari.

        • Ai dreptate cand vb de origine. Originea mea este acum in pamant. Pentru indreptare imi trebuie o vizuina noua si in viata. Poate gasesti una de imprumut spre care sa ma directionezi

  6. Lorena, tind să dau dreptate unui comentator de mai sus. Să nu uităm că Timișoara poartă încă la greu moștenirea germană și, chiar dacă în jurul piețelor (de multe ori delicioase, în sensul acela oriental) se simte atmosfera balcanică, în rest orientul nu prea e la el acasă într-o măsură foarte mare. Când am fost în septembrie acasă m-am bucurat și de Timișoara, ca o poartă spre Occidentul tradițional, cel ordonat, în care desigur că omul doarme noaptea, muncește ziua și se distrează în weekend, și de București, ca amestecul ăla năucitor de arome, culori, și tot felul, ca pe rafturile unui bazar.
    În cartierul în care am locuit ani buni în Timișoara aveam un magazin de-ăsta deschis în scara blocului. În cartierele de case, într-adevăr, astea nu erau așa multe. Îmi amintesc totuși de un magazin de unde am cumpărat înghețată noaptea la 2, venind din Complexul Studențesc, de la băut de vin. Ajunși acasă nu am găsit lingurițe, așa că am mâncat înghețata cu furculița și cuțitul, o nebunie.

  7. Cred ca tu ai avut norocul sa mergi pe singura strada lunga care nu avea un magazin alimentar. Probabil intre punctele cardinale si piatza badea cartzan. Si ai generalizat asta la toata Timisoara. Timisoara are exact atatea magazine cate are nevoie. Ba s-a si inchis un Real , probabil pt ca era prost pozitionat. In caz ca expeditia a fost una nocturna, e adevarat nu sunt nonstop-uri la orice coltz de strada pt ca nu e cazul sa fie, n-ar rezista pt ca nu ar avea suficienti clienti…simplu.

Poştă şi tu ceva. Da' pe tonul pe care vrei să-l folosesc şi eu cu tine

