Ce ai nevoie?

Remarc un nou agramatism sinistru din categoria „berile care le-am băut” şi „am decât o pulă-n cur”.

Mai nou, peste tot, cu o agresivitate demnă de o cauză ignobilă, toţi PR-ii, toţi prezentacii de tembeliziune, toţi agramaţii snobi cretini mă asasinează cu „ce ai nevoie” „îi aduce ce are nevoie”, „cereţi ce aveţi nevoie” „i-a asigurat tot ce avea nevoie” etc.

Vitelor. Nu e „am nevoie un somnifer în seara asta”, ci „am nevoie DE un somnifer în seara asta.” Nu e „Am nevoie tot”, ci „Am nevoie DE tot”

„DE ce ai nevoie?” „Îi aduce toate lucrurile DE care are nevoie”, etc.

OK, să nu sune complet cretin, le mai reformulezi. Dar dacă foloseşti, mpula mea, cuvântul „nevoie”, undeva acolo trebuie să existe un „DE”.

32 de gânduri despre „Ce ai nevoie?

  1. De ce ai nevoie de un astfel de articol pe blogul tău? Poate unora le e pur şi simplu prea dificil să facă distincţia între cele două sensuri ale lui „de ce”…

    Glumesc. Mi-a plăcut articolul. Apropo de subiect: mă intrigă oarecum faptul că cei care ar trebui să se sesizeze, probabil Academia, schimbă reguli ca „nici o” în „nicio” dar nu se ocupă de englezismele ce ne invadează pe cale virtuală sau tehnologică. Nici acum nu ştiu cum e corect: „blogger” sau „bloger” (care bloger îmi place mai mult), sau poate „blogăr”, ori „site” sau „sit”. De ce „telefon” dar „smartfon” în loc de „intelifon”? 😆 Sau e „smartphone”? Bun, eu nu sunt lingvist, ba sunt de formaţie reală. Poate există reglementat în ceva cercuri înalte dar medicamentele ar trebui făcute pentru cei bolnavi, nu pentru cei sănătoşi. Asta acum, că mai târziu n-o să se poată decât recunoaşte oficial termenii deja consacraţi, aşa cum au fost preluaţi ei. Adică-n engleză.

    Nu ştiu, poate e o falsă problemă… „blogger” devenind cu timpul „blogăr”, adică cum se pronunţă.

    • şi apropo, că tot voiam eu să te lămuresc într-o privinţă şi mi-e lene să caut unde ai comentat:

      scrisul publicabil beletristic, da, se face pentru cititor. 100% pentru cititor. scrisul gen jurnal relaxat, pe care-l practic eu aici, fără urma vagă a unei intenţii de a face vreun ban din el, sau de a da cuiva vreun orgasm estetizanto-stilistic, este cu muie la cititor. dar scrisul de carte care urmează a căpăta isbn şi a se vinde, hopefully, poporului, se face cu gândul bine înfipt în target.

      • daca incepi sa scrii nește rinduri cu intentia exclusiva ca ele sa fie cumparat de citite, poți sa te caci pe ele..si chiar sa le mai reformulezi..
        iar orgasmul estetizanto-stilistic se poate obtine prin infigerea in ceva cu mult mai lumesc decit targetul.

      • si poti sa-i transmiti si lui baiatu ala, andrei ruse, ca nește gagii precum mombert, martison, lagerkvist, kailas si eliot o țin sus si tare, neorgasmic vorbind, ca relatia scriitor-cititor se fereste ca dracu de tamiie de REVERSIBILITATE…

        • băi, ştii ce mă enervează pe mine în artă? când x sau y încearcă să impună o regulă absolută, cu ajutorul unor giganţi.

          care, adeseori, predică la derută taman opusul a ceea ce practică.

          creca, vei fi autorizat să ne ţii teorie literară după ce vei scrie minim o carte. Până atunci, taci mpula mea. Nu-i învăţa tu pe bulgari cum se cultivă castraveţii.

    • da sunt si oamenii care dacai vrea sa te legi de ce zic ar iesi articolul vid. macar asa ai de ce te lega de cum zic. da ei tot are pretentia nu numa ca zice ceva da si ca o face bine. zisu adica. ca altceva nu ma bag.

  2. ar trebui sa faci la revista chestia aia cu cuvinte suprauzate si care au devenit iritante (nu mai stiu in ce revista se facea chestia asta)
    Propun: Sinecura, Fortuit, Ingrijorat,

  3. Pe mine ma irita la culme cand aud expresii ca:”am decat o prajitura”, „e decat un prost”. Din pacate, la tv se fac la gafeeee…Pe acei oameni nu-i penalizeaza nimeni financiar pt greseli?

Poştă şi tu ceva. Da' pe tonul pe care vrei să-l folosesc şi eu cu tine

