Motto: Long live Dăbuleni!
-Mi-e poftă de pepene!!
-Şi mie. Poate mergem până în piaţă, să cumpărăm un pepene mic.
-Mic?
-Da, mic.
-Da’ de ce mic!?
-Ne ajunge unul mic, nu crezi?
-Păi, da, tu îi vrei pe cei mici pentru că te uiţi la bani. Dar dacă te-ai gândi la propria-ţi plăcere gustativ-olfactivă…
-Şi pepenii mici sunt dulci!
-Nu se compară. Pepenii mici sunt numa’ coajă şi o ţâră de miez. Dar pepenii mari sunt ca un univers de sirop şi dulceaţă. Mi-aş lua un pepene de 20 de kilograme, m-aş da de trei ori peste cap, să mă transform într-un viermişor sau o râmă, şi m-aş pierde în miezul lui.
-Ce să zic. Ai strica bunătate de pepene aiurea. Şi poate ai şi muri.
-Da, dar ar fi o moarte nobilă.













august 9th, 2009 at 8:54 pm
Toţi amicii mei au vicii normale. Ştim noi care sunt. Alea…
Dar lebeniţa (pepenele roşu) este viciul meu. Mănânc până crăp. Nu ma pot abţine. Niciodată. E cel mai bun lucru de la Facerea Lumii incoace.
Dacă vreun băiat vrea să mă cucerească, trebe să facă doouă lucruri: să îi placă aberaţiile mele de pe blog şi să îmi ia o lebeniţă mare.
august 9th, 2009 at 9:09 pm
Ultimele randuri m-au facut sa ma gandesc la o povestire din copilarie , era de Emil Garleanu povestea, cu o musculita care se pune pe o pagina de carte, patata cu dulceata. Cand cineva inchide cartea, ea apuca sa zica atat: “ce bine e sa traiesti si sa mori satula”.Eu m-as face chiar un miez de pepene, sa fiu dulce si sa-i fie dor lumii de mine in felul asta.
august 9th, 2009 at 10:02 pm
Ma, Creatrix, pai sa iti zic o treaba(era sa zic secret, dar vor citi si altii, deci, nu e secret): o sa razi, dar bunicul meu cand a cerut-o de nevasta pe bunica mea, i-a facut cadou…o lebenita. Deci, daca nu era lebenita aia, nu era nici tata si, inevitabil, nici eu. Deci, traiasca lebeniteleeeeeeeeeeeeee
august 9th, 2009 at 10:04 pm
thecreatrix: cam puţin.
cutza: mă omori cu zile când citesc (iar şi iar şi iar) cât de mult doreşti să placi altora.
nu ţi-e clar că asta te face o pradă foarte uşoară pt. orice fel de manipulare?
august 9th, 2009 at 10:11 pm
??????????????????????????????????????Nu inteleg!!!!!!!!!!!!
august 9th, 2009 at 10:13 pm
thecreatix,imi mai trebuie doar o lebeniţă mare, şi am rezolvat cazul ! Prima ta condiţie e îndeplinită !
august 9th, 2009 at 10:15 pm
Una la mână: comentariile tale abundă de “lumea zice că…” “lumea crede că…” etc.
Două la mână: citez –
For fucking Christ’s sake! (altceva nu pot spune.)
lawrence: să vă fie de bine!
august 9th, 2009 at 10:55 pm
Ce ai cu mine, ce ti-am facut? Mi-am spus o parere. E vorba de textul tau, nu de al meu.Si nu vreau sa ma placa lumnea. Ce voiai sa scriu, vreau sa fiu un vierme la care lumea sa se uite cu scarba sau ce? Nici nu ma cunosti si te iei de mine aiurea.Pe urma tot io-s aia rea ca ma apar, parca vad.
august 9th, 2009 at 11:02 pm
Nu am nimic cu tine, mă amuză doar cum te contrazici de la comentariul unde vrei să fii dulce şi să te placă popolo, la ăsta unde subit nu mai vrei să te placă.
Logic că nu te cunosc, mă iau după ce citesc. Şi fac observaţii tot pe baza a ce citesc. Nu “mă iau de tine”, aşa că poţi să păstrezi istericalele astea penibile pentru ăia care “se iau de tine”.
august 9th, 2009 at 11:13 pm
Lawrence, multumesc frumos. Aştept lebeniţa.
Cuţa, vezi, avea bunicul tău gusturi bune. Cât despre afirmaţia Lorenei, sunt de acord cu ea. Spunem adevărul, suntem oameni corecţi, nu? Asta inseamna să fii vertical.
De mult timp îţi spun frumos că tu nu ai incredere in tine şi că vrei să placi oamenilor neapărat, probabil pentru că in viaţa reală nu te simti iubită de oameni. Asta este evident. De aia îţi spun din nou, capul sus, nu trebe sa placi nimănui. Dacă ei te plac bine, daca nu, nu! Ai şi tu incredere in tine şi fii mai puternică! Sunt sigură că poţi! Succes, eu iţi ţin pumnii.
august 9th, 2009 at 11:22 pm
Şi incă ceva şi am terminat, că nu vreau să mă bag prea mult in discuţia voastra. Nu ar fi frumos din partea mea.
Cuţa, tu spui “de ce vă legaţi de mine, că am spus doar o propoziţie?” dar aceasta propoziţie se adaugă multor alte comentarii in care ai dovedit lipsă de incredere. Şi când ceva se repetă atât de des, cum se numeste? Stereotip dinamic. Adică s-a petrecut de atâtea ori, incât a devenit ceva clar.
Sper că te-am inţeles si că nu te superi pentru observaţiile mele. Sunt pentru binele tău. Pentru că îmi pasă să îţi fie bine.
Scuzaţi intromisiunea.
Şi da, lebeniţa rules!
august 9th, 2009 at 11:30 pm
Faptul ca am zis ca as vrea sa fiu un fruct nu inseamna ca vreau sa ma placa lumea. Cui nui place fructul, nu-l va cumpara. Dar fructul face bine, nu? Omul il mananca pt ca face bine, nu doar ca-i place. Ei, eu voiam sa fiu asa in ideea de a face bine. Asta era.Credeam ca ti-ai dat seama.
august 9th, 2009 at 11:52 pm
Dupa ce-am citit postul, am infulecat doua felii de pepene.
august 9th, 2009 at 11:53 pm
eu stiam de lUbenita! pepene, harbuz, zis si melon sau cantaloup african; lEbenita asta e cumva cu accent d’ardeal?
asta imi confirma ca tot omu si tot locu tin sa dea lucrurilor bune din viata un nume al lor; ca sa si le apropie mai mult, sa le faca mai ale lor, nu alta;
bun, herbie hancock e cel mai mare iubitor de pepenosi din istoria muzicii: omu a scris cantaloupe island si watermelon man – cred ca avea altfel de pepeni in minte la inspiratie – e desigur cel mai erotique cantec scris vreodata de aceea il reproduc acilea
ca se potriveste cu postarea
Hey – Watermelon Man
Bring me one that rattles when you lug it
One that’s erd and juicy when you plug it
Do you understand – Watermelon Man
Hey – Watermelon Man
Hot and bothered need a little cooling
When I hear your call I start to drooling
Do you understand – Watermelon Man
noapte buna!
august 10th, 2009 at 12:31 am
thecreatrix: mă bucur că înţelegi ce vroiam să spun. ştii, uneori nu strică să îi spună două persoane unui om că e beat.
cutza: hai s-o lăsăm moartă. nu sunt omul care să se lase plimbat cu preşul. prefer să digeri tu în tine chestia asta, şi să îţi dai seama de nişte lucruri, decât să încerci să îmi explici mie că nu scrie ce scrie.
ada: f bine. poftă bună!
marius: lUbeniţă e în Oltenia, lEbeniţă i se zice în zona Clujului. Frumos citat.
august 10th, 2009 at 12:52 am
O sa iti explic:
1. Am folosit doar o figura de stil
2. E ceva normal sa iti doresti sa fii placut, de-aia trebuie sa fii politicos, asa am fost educata
3. Si eu stiu sa zic ce nu imi place si o sa o fac
4. Nu plimb pe nimeni cu presul
5. Ce treaba are cineva cu felul meu de a fi? Daca eu te accept pe tine cu toate toanele si ideile cu care nu sunt de acord, poti sa faci si tu la fel? Aici e mai usor sa ne acceptam, e doar net
6. NU sunt beata, da?
7. Sa ma iau si de text: de ce porno cu un pepene? Eu nu am obsesii sexuale, sdaca imi place ceva zic ca imi place , nu porno si nu stiu ce
8. De ce sa ma simt un vierme, uite ca nu vreau sa ma simt, ma simt cum vreau eu…si gata!
Ce sa iti zic, scuza-ma ca m-ai provocat, scuze ca m-ai jignit? Ma rog, stiu ca daca intru in gura ta, nu ma spala Dunarea cu Muresul si cu Dambovitza la un loc. Mi se rupe! Noapte buna!
august 10th, 2009 at 1:04 am
Fapt real: in cămin, o fata din Galaţi zicea că bunică-sa spunea “pepeni” la castraveţi. Cică in Moldova “pepene” inseamna multe lucruri.
Am zis in Piaţa Dristor din Bucureşti “Vă rog, o lebeniţă” şi femeia a zis “Ce?”
august 10th, 2009 at 1:27 am
cutza: văd că am apăsat pe butonul care declanşează isteria muierească necontrolată, deci orice încercare de dialog raţional cu tine e pierdere de vreme la ora asta.
), iar dacă partea de “porno cu un pepene” e ce ai înţeles tu din textul de mai sus, îţi recomand să îţi dai foc la diploma de profesoară de română, că o ţii degeaba.
nu ştiu unde şi cui am cerut eu să se simtă ca un vierme (să îmi arate şi mie cineva, vă rog
în rest: din partea mea nu ai decât să îţi păstrezi defectele, să ţi le lingi îndelung dacă ai chef; îţi dădeam un sfat pentru binele tău. în loc să meditezi la el – ai ales să faci pe ţaţa isterică. e problema ta. în nici un caz a mea.
tot ce te rog e să plimbi istericalele la altă masă, că nu am răbdare de aşa ceva.
thecreatrix:
august 10th, 2009 at 8:37 am
Ok, dar nu eu sunt cea isterica aici. Ai scos o fraza din context, pedalezi pe ea si gata. Ai avut o zi proasta si ti-ai gasit pe cine sa te razbuni. O sa “cant”desigur, la mese muult mai placute. Si sfaturile nu se dau asa , pe tonul asta. Din cauza asta m-am enervat. Dar nu te cunosc, asa ca nu pierd nimic. La revedere!
august 10th, 2009 at 9:02 am
drăguţă, am început discuţia după zeci de comments în care îmi explicai “ce crede lumea”, “ce zice lumea”, “se supără lumea” etc. Nu mai încerca să mă abureşti, că nu ţine. Sau acum o să îmi spui că toate sunt rupte din context, şi că nu le-ai scris tu, ci le-am visat eu.
Când ţi-am făcut observaţia aceea, ţi-am făcut-o strict legat de ce mi-ai tot scris de nenumărate ori. O problemă pe care a remarcat şi altul că o ai – după cum se vede mai sus.
Vrei să pricepi chestia asta? Bine. Nu vrei să o pricepi? Problema ta – eu chiar nu am chef să pierd timpul cu oameni care nu îşi dau seama când sunt cretini. Sănătate la neamuri.
De menţionat: genial sistemul tău axiologic! “Nu te cunosc, aşa că nu pierd nimic.” AHAHAHA! Într-adevăr, valoarea unui om e dată de faptul că îl cunoşti tu sau nu. CURATĂ GÂNDIRE DE PROFESOARĂ! Nu, nu e o gândire de vânzătoare de gogoşari în Piaţa Matache, da’ deloc!
august 10th, 2009 at 9:22 am
Bun, si ce te intereseaza pe tine ca scriu astfel de expresii? Si in ce context le-am scris de izbucnesti asa de urat?Am vorbit doar de o poveste citita in copilarie, trebuia sa folosesc verbul “a zice”, nu m-am referit la lume. Citeste mai atenta ce am scris. Poate in alte parti am folosit, daca era vorba de vreo conceptie a oamenilor. Normal ca acolo scriu “lumea zice ca…” Fac parte din firea mea anumite lucruri, de unele pot scapa, de altele, nu. Valoarea unui om…dupa mai multe criterii. Eu te-am respectat,unde nu am fost de acord cu tine, am comentat finut, nu te-am jignit, cum am vazut ca fac altii. O fi sistemul meu de valori gresit, dar uita-te si tu, in loc sa vezi exact ce am comentat, tu spui de alte locuri unde am zis nu stiu ce. Acum, nu imi pierd vremea rasfoind ce ti-am mai scris, ca am alte probleme, dar o sa o fac si analizam punct cu punct. Iar Creatrix mi-a spus deja ca si -a dat seama si de ce spuneam eu. Am fost inteleasa gresit, nu vreau sa aburesc pe nimeni, dar vad ca gresesc fiind sincera.Da, bun, sunt o proasta, o cretina, o inculta, o vaca(ca-s si grasuta)….De azi inainte nu o sa ma mai placa lumea, ca nici nu vreau dar vreau degeaba ca-s cum am enumerat mai sus.Iti place mai mult asa?
august 10th, 2009 at 9:40 am
Corect, nu mă interesează. Nu ai decât să cerşeşti simpatia lumii cât vrei tu, e problema ta. Şi complexele tale sunt tot problema ta.
Dar nu încerca să mă prosteşti în faţă. Ai scris de poveste. Apoi ai adăugat, separat de poveste, fraza: “Eu m-as face chiar un miez de pepene, sa fiu dulce si sa-i fie dor lumii de mine in felul asta.”
Şi de când ţi-am scris că dorinţa ta de a plăcea “lumii” te expune la manipulare, o tot ţii într-o isterie. Pe bune, chiar nu am chef să pierd timpul cu oameni care încearcă să pretindă că nu au spus ceea ce au spus.
Thecreatrix: dacă citeşti aceste rânduri, roag-o pe prietena ta să înceteze cu frecarea la melodie. Explică-i că tendinţa ei de a pune preţ pe “ochii lumii” e nasoală pentru ea, şi enervantă pentru alţii, iar atitudinea defensiv-isterică pe care a adoptat-o de când i-am spus eu acest lucru e obositoare. Şi roag-o să se plimbe puţin şi să mediteze la ceea ce i-am spus, în loc să încerce să mă mintă în faţă şi să îmi distragă atenţia. Mulţumesc.
august 10th, 2009 at 9:56 am
Nu am niciun interes sa mint. Pe cine? Nu cresesc nimic. Si cu asta basta, am incheiat capitolul. Nu merita sa ma irosesc in conversatii de-a pixu
august 10th, 2009 at 10:02 am
Da, păstrează-te integral pentru “părerea lumii”, e cel mai bine.
august 10th, 2009 at 10:30 am
Aoleu,Lorena, nu intelegi ca zicala asta: “facerea de bine este futere de mama” e adevarata? Mai lasa-i ca fac rating pe blog.
august 10th, 2009 at 10:35 am
dacă mă interesa ratingu’ mă băgam în tembeliziune. dar nu.
august 10th, 2009 at 10:46 am
Extraordinara capacitatea lupoaicei de a naste controverse si din piatră seacă ! Nici daca le regiza nu-i reuşeau atât de bine ! 1ooo de ani dacă m-ai fi lăsat să mă gândesc, nu aş fi zis că din post-ul ăsta inofensiv şi dulce cu pepeni vor ieşi scântei ! Încep să fiu tot mai convins de faptul că energia Lorenei se trage exact din aceste scântei, precum calul lui Făt-Frumos care se nutrea cu jar !
august 10th, 2009 at 10:51 am
concluzia: nu vă ieşiţi din pepeni!
(în fond, nu eu am iscat controversa. nu reproşez unui om o chestie decât dacă o observ în mod repetat. şi e normal să mă enerveze când omul, în loc să recunoască, încearcă să-mi arunce praf în ochi şi să pretindă că nu ştie despre ce vorbesc.)
august 10th, 2009 at 10:55 am
Zile si tu mai cu talc, mai cu aluzie. Poti sa-i spui unui om nebun ca-i nebun si sa te creada? Il aduci pe el la concluzia asta…
Bine e blogu’ lu matale si nu ma bag dar chiar imi pare rau de ea ca asa-s eu mai milos din fire.
august 10th, 2009 at 11:03 am
unii oameni nu pricep dacă baţi apropouri, şi se isterizează dacă le vorbeşti pe şleau.
şi nu are de ce să îţi fie milă de ea. în fond, vezi şi tu ce reacţii are. din categoria “ba tu, ba tu” şi “nu-i adevărat că am zis ce am zis!”
august 10th, 2009 at 11:07 am
Come on, fetelor, nu trebuie să ne certăm.
Cuţa, ok, inţeleg că e o figură de stil. Doi, chiar dacă e o figură de stil şi ATÂTA, sfaturile mele şi ale Lorenei (alea cu increderea) poţi să le iei in serios. Sunt pentru binele tău.
Uitaţi ce delimitare elegantă am făcut! Se poate mai dimplomat decât atâta?
Lorena: am vb cu Cuţa pe privat, relax. Dar i-am spus tot ceea ce scriu aici. Nimic altceva.
Cât despre tembelizune, eu cred că te-ai fi descurcat de minune. La fel şi eu. Asta era visul mamei mele (săcara), sa ajung la TV. Probabil am fi prezentat o emisiune gen “La şuetă cu Lorena şi Andreea” şi am fi avut-o invitată pe Monica Columbeanu. Shi pe Eva Kent. Si pe Tarky.
august 10th, 2009 at 11:22 am
Nu o apar, ar fi trebuit sa citeasca reply-ul initial cu mai multa detasare si ar fi evitat toata tevatura, dar daca nu a fost sa fie.. bacsisul ei.
Asa-s muierile, parca n-ai sti. Ii zici “nu mi-e foame” si ea incepe sa proceseze: De ce nu mananca? O fi suparat, nu-i place ce am facut ieri, e bolnav, nu ma iubeste, are pe alta. Si concluzia ramane cea mai tragica varianta.
august 10th, 2009 at 11:29 am
cipslim: mă bucur că ai o perspectivă mai clară asupra situaţiei.
august 10th, 2009 at 11:40 am
Cipsilim: eu nu sunt foarte de acord cu tine. Nu poţi spune “aşa is muierile” şi gata, te-ai spălat pe mâini. Unii dintre oameni sunt foarte sensibili şi friabili. Şi când se răzvrătesc, aia se numeşte “mecanism de apărare”. De aia s-a petrecut faza de mai sus. Atât.
Sănătate şi multi pepeni şi dumitale!
august 10th, 2009 at 11:49 am
thecreatrix: aia era o simplă glumă din partea lui cipslim. în fond, chiar nu văd de ce sunt obligată să îndur ditamai circul, doar pentru că am atras atenţia unui om asupra unui defect.
toţi vedeţi cât e de afectată biata de ea, şi îi găsiţi zeci de justificări, dar nici unul dintre voi nu îşi pune problema că poate mă deranjează teribil panarama făcută de ea, nu?
august 10th, 2009 at 12:08 pm
Implicit că am inţeles, Lorena.
Mai ales ca s-a stricat un post despre ceva drăguţ.
august 10th, 2009 at 12:09 pm
* am inţeles că ai fost deranjată. La aia mă refeream. Şi eu am fost deranjată.
(
august 10th, 2009 at 12:12 pm
aoleu, unde s-a ajuns pornind de la lubeniţă
corect ar fi “lubeniţă”, vine din sârbo-croată; am întâlnit însă şi forma cu “e”
dar nu pricep şi nu pricep şi mă enervează ţapăn când lubeniţei i se spune pepene; e o ambiguitate enervantă: pepenele-i pepene şi lubeniţa, lubeniţă
hai să zicem că pe regăţeni îi înţeleg, n-au alt cuvânt, aşa au învăţat – enervant e când ardelenii spun “pepene”, probabil din dorinţa de a vorbi cât mai literar, guehhh
august 10th, 2009 at 12:16 pm
thecreatrix: ok.
valer: i-auzi! şi care spui tu că ar fi diferenţa dintre pepene şi lubeniţă?
august 10th, 2009 at 12:30 pm
Hai velere las-o dreq de destept si miezu pamantului ce esti tu!
http://dictionare.edu.ro/search.php?cuv=PÉPENE
august 10th, 2009 at 12:33 pm
valer: http://dexonline.ro/search.php?cuv=lubenita
oops! acum văd că s-a gândit şi altul să facă acelaşi lucru.
august 10th, 2009 at 12:49 pm
Lorena – şi eu ce spuneam??
faptul că se foloseşte acelaşi cuvânt pentru două fructe diferite aş considera-o ca pe o lipsă a limbii literare (pare-mi-se că baza a constituit-o graiul din nordul Munteniei)
pepenele (în fine, ce numesc eu pepene) are coaja moale şi zgrunţuroasă, miros (parfum) intens, miezul galben / verzui / portocaliu, dar întotdeauna o nuanţă palidă şi sâmburii concentraţi în mijloc
lubeniţa are coaja tare şi netedă, sâmburii răspândiţi în miezul de culoare intensă – roz, roşu – în Arad şi în Ungaria găseşti şi lubeniţă galbenă sau portocalie, dar mai rar
şi gusturile-s complet diferite!!!
acum că am clarificat problema d.p.d.v. botanic mi se pare tare aiurea să foloseşti “pepene” pentru lubeniţă; dacă vii dintr-un mediu unde nu se ştia de “lubeniţă” ai circumstanţe atenuante, dar să respingi cuvântul cunoscut pe motiv că-i prea rustic mi se pare ultra, mega, arhi-enervant
august 10th, 2009 at 1:02 pm
conform dicţionarului, “pepene” e termen legitim pentru ambele fructe. “Cucumis melo” şi “Citrullus vulgaris”.
dacă tu preferi să spui “pepene” numai “pepenelui galben” (“Cucumis melo”) e opţiunea ta.
dar nu e ok să te dai mai “oficial” decât dicţionarul limbii române. Eu îi spun lui Citrullus vulgaris pepene verde, şi aşa o să-i spun în continuare, câtă vreme dicţionarul mi-o permite. punct!
august 10th, 2009 at 1:06 pm
Eu am alta opinie. Pepeni sunt toti. Este pepene galben si pepene verde. La noi in sat Lubenita este pepenele verde ala lung si cu dungi verzi inchis pe fond verde deschis (le mai zic unii harbuzoaica). La aia rotunzi si verde inchis le zice Harbuz. La papene galben i se mai zice cantalop sau zemos. Cantalope i se zice si in engleza BTW sau DVFG in romaneste.
De lebenita nu am auzit, o fi vre-o stalcitura regionala.
august 10th, 2009 at 1:09 pm
Chiar ca porno a ajuns din postul asta
, acuma inteleg titlul!(muzica inaltatoare pe fundal)
august 10th, 2009 at 1:12 pm
sa organizam un conciliu care sa stabileasca,pe langa denumirea corecta, harta verde a pepenilor, si daca subiectul e planta sau fruct.
de asemenea, propun adaugarea termenilor de acilea ca dovezi lingvistice irefutabile ( pe langa hidronime) ale continuatii daco romane in spatiul …, ăăh, in spatiu.
august 10th, 2009 at 1:13 pm
cipslim, chiar asta îi scriam eu acum pe mess prietenei mele. că am avut o rară intuiţie când am pus acest titlu.
Iar când cer la piaţă pepene tigrat, le cer: “vă rog, un pepene verde cu dungi.” Până acum, nu ştiam de dihotomia pepenilor verzi din satul tău. Dar… omul cât trăieşte, învaţă.
marius: în spaţiul carpato-danubiano-pontic, ergo o insulă de latinitate într-o mare slavă. (slavă ţie, insulă de latinitate!)
august 10th, 2009 at 1:19 pm
Nu era vorba de bac, ci de vorbirea curentă.
Limba literară are o deficienţă în ce priveşte fructele astea.
Dacă din naştere ai auzit acelaşi cuvânt folosit pentru cele două fructe atunci e cumva scuzabil că îl foloseşti şi tu.
Dar nu pricep de ce e musai să ai parte de ambiguitatea şi sărăcia limbii literare când ai la dispoziţie un cuvânt fain şi adecvat. Numai pentru că DEX-ul îl dă ca regionalism?
Cum ziceam, nu-i învinuiesc pe regăţenii care spun lubeniţei “pepene”, ci pe ardeleni …
Ca bloggeriţă e cumva de înţeles – vrei ca blogul tău să fie inteligibil pentru toate provinciile. Şi totuşi pepene pentru lubeniţă sună aşa de ciudat – o impostură botanică.
august 10th, 2009 at 1:22 pm
“harbuz” nu era moldovean? oricum e de cinşpe ori mai bine decât “pepene”
august 10th, 2009 at 1:25 pm
@marius
faină ideea cu harta lubeniţelor: lubeniţă, lebeniţă, harbuz, pepene verde (nomina odiosa)
urmează autonomia teritorială – nu mai vrem să stăm într-un stat cu cei care insultă lubeniţa
))
august 10th, 2009 at 1:25 pm
vorbirea curentă din oraşul tău natal, poate. (ceea ce îl face, îmi pare rău să te anunţ, nici mai mult nici mai puţin decât un regionalism).
care sunteţi, mă, moldoveni? veniţi şi daţi-ne în cap că e o impostură botanică să-i spunem perjei prună şi păpuşoiului porumb.
şi ce o fi atât de ambiguu în delimitarea clară “pepene galben / pepene verde”? eşti daltonist?
august 10th, 2009 at 1:35 pm
sug pula.
august 10th, 2009 at 1:38 pm
Pa ei Lorena,pa ei da daltonisti extremisti!Am ajuns la pepeni.
august 10th, 2009 at 1:39 pm
păi ambiguu e că ceea ce se numeşte în limba literară “pepene verde” are miezul roşu, roz, mai rar portocaliu sau galben
iar ceea ce se numeşte “pepene galben” – cantalup – are miezul galben, verde, roşu – toate nuanţe palide
deci pepenele verde poate avea miez galben, iar pepenele galben miez verde
la mall e scris dezgustător de literar “pepene verde” / “pepene galben” – în piaţă scrie normal “lubeniţă” / “pepene”
iar lubeniţa e aşa bună, grozavă, nemaipomenită, probabil cel mai bun fruct ever – de ce să nu aibă numele ei? să trebuiască să-şi împartă numele cu un fruct fad – numai mirosul e de capul lui?
şi chiar ar fi faină de văzut repartiţia pe judeţe
august 10th, 2009 at 1:47 pm
valer: pepenele verde nu are coaja verde? ba da.
nu ştiu cum e în piaţă la tine, în piaţa mea scrie “pepene galben” / “pepene verde”.
şi, dacă mă uit mai bine, se pare că ştii şi tu să distingi pepenele verde de cel galben, deci ţi-ai dinamitat partea cu “ambiguitatea”.
august 10th, 2009 at 2:01 pm
păi cu un oarecare efort intelectual se poate face diferenţa, dar merită?
şi caisele se numeau cândva “prunus armenica”, dar după mai multe sute de ani pe acelaşi teritoriu s-a ajuns la concluzia că merită o denumire a lor -”albicocca”
iar lubeniţa nu seamănă deloc-deloc cu pepenele; cel puţin nu mai mult decât seamănă prunele cu cireşele, caisele – şi ele considerate prin secolul întâi un fel de prune
aş vrea să văd un DEX de peste trei sute de ani, să văd cum denumirea noastră frumoasă, suculentă s-a consacrat; iar la “pepene verde” să apară “înv.”
august 10th, 2009 at 2:19 pm
Loreno,cine si cui o suge?Tariful?
august 10th, 2009 at 2:24 pm
Eu e moldoveni da nu am inteles intrebarea cu regionalismele.
Si mai lasati-o cu pepenii ca faceti in pat la noapte. In momentul in care Valer face diferente intre ardeleni si restul lumii e clar ca lui ii arde de scandal pe teme regionale.
Daca va intereseza pepene in vorbirea regionala arhaica din zona moldovei se numea castravetele. Din cauza confuziei s-a renuntat insa la termen, numai batranii mai fac confuzie cateodata.
Felicitari celui ce semneaza Un Taran pentru ca se respecta si nu isi ascunde prefrintele sexuale
august 10th, 2009 at 2:30 pm
A, stai ca nu-i asa cu perja, perja (de fapt chierja) nu e ca pruna. Perjele is alea mici de tuica, prunele sunt alea mari sau bardace.
Popusoiul e tot un fel de porumb dar diferit de cucuruz prin aceea ca e mai gustos.
august 10th, 2009 at 2:46 pm
valer: deocamdată lucrurile stau foarte bine aşa cum stau. părerea mea. iar un mic efort intelectual nu dăunează grav sănătăţii.
flori: aşteptăm detalii de la ofertant.
cipslim: de mult nu am râs cât am putut râde la şirul ăsta de cincizeci şi ceva de comentarii. iar pepenii stimulează pipilica doar dacă îi mănânci nu şi dacă te cerţi în privinţa lor. iar cu Un Ţăran o să facem o localizare la Brokeback Mountain. Îi zicem Muntele Spinare-Ruptă.
august 10th, 2009 at 2:59 pm
Fratilor, ati luat-o razna? 60 de comentarii in care va certati pe niste amarati de pepeni. Ce s-ar sparge bunica-mea de ras… Eu am crescut la bunici, pe malul Dunarii, in Teleorman. Ai mei au avut bostanarie 15 ani. Toti sunt pepeni, garantez!
Am s-o intreb pe bunica mea, pentru ca impreuna cu bunicul, au mers prin toata tara sa ii vanda. Cu siguranta stie cum se li se spune in intreaga tara.
august 10th, 2009 at 3:00 pm
Marioara cea cu “hai să fim obiectivi, măi Nelule”, nu?
august 10th, 2009 at 3:01 pm
@cipslim
Nu, jur, patriotismul judeţean mi se pare chiar o chestie oarecum stupidă. Mă enerva confuzia lubeniţă / pepene şi cumplita crimă de snobism a celor care au crescut cu “lubeniţă”, dar încep să spună “pepene”.
E ok orice nume pentru lubeniţă, dar să fie numai al ei! Să nu fie confundată cu alt fruct.
@Lorena – iar garsonierei o să-i spunem apartament cu o cameră şi baigli-ului ruladă nedospită cu mac
.
august 10th, 2009 at 3:07 pm
Garsoniera e un termen utilizat în mod curent în toată ţara, iar baigli nu am văzut la Bucureşti. Neexistând, nu au de ce să îl denumească.
Insist – dacă ţie îţi place “lubeniţă”, foloseşte-l cu încredere. Dar să impui altora să adopte un regionalism – că aşa vrei tu! – e aiurea.
august 10th, 2009 at 3:22 pm
Sincer, cred ca e o chestiune simpla. Spre exemplu, in zona asta de sud (jud Giurgiu si jud Teleorman) se spune “pepene” si celui verde si celui galben. Ba mai mult de atat, celui verde i se spune “rosu” pentru ca asta e culoarea fructului. Nu incerc sa inteleg logica pentru ca asa s-a impamantenit (sau impepenit). Unora din cei galbeni, aia rotunzi si cu multa, multa zeama, li se spune duleti, iar la oras sunt numiti Turkistan
) Probabil asta e soiul si e lesne de inchipuit de unde li se trage. In Olt se foloseste des “lubenita”. Ce-i drept, de “lebenita” nu am auzit pana acum, dar asta nu inseamna ca pe undeva, prin Romania, nu sunt numiti fix asa.
Asadar, putem sa acceptam varianta ca, pur si simplu, este vorba despre un regionalism.
august 10th, 2009 at 3:26 pm
Bai, pai asa pot si eu sa ma supar, ca la Bucuresti am vazut ca se spune “crin” sau “iris” unei flori careia, la mine la tara, i se spune “zambac”. Sau ca, tot in capitala, viorelele bunica-mii sunt numite pompos “zambile”
august 10th, 2009 at 3:35 pm
Rădoi, vii în seara asta să halim o barabulă prăjită? După ce o înmuiem în maioneză, desigur
august 10th, 2009 at 4:10 pm
Vin, vin. Prajita in oloi?
)
august 10th, 2009 at 4:15 pm
of, Lorena, nu mă legam de cei ce n-au auzit de lubeniţă – ci de cei care au crescut cu ea şi ajung să-i spună “pepene” în numele dicţionarului
snobii …
august 10th, 2009 at 4:31 pm
Misto foc discutia
Cu intrebarea- presteaza oare numita activitate contra pepeni verzi?
)
Si eu tot de pepene galben.verde stiam, am auzit si de varianta “pepene rosu”, “lubenita”/”lebenita” nici la mine in piata nu scrie.
Lui “un taran” ii urez: enjoy
august 10th, 2009 at 4:44 pm
eu i-am zis intotdeauna “pepene rosu”, iar regional – in verile petrecute la bunicii din zona Sibiului- am auzit de “lubenita”, nu “lebenita”.. deci se pare ca nici in Ardeal nu exista un consens.
acum sunt in tara lui watermelon, departe de Dabuleni, deci e un pic mai simplu.
Si daca tot aveti suficient timp sa va certati pe diverse teme, mai bine faceti o excursie pina la Dabuleni. Vazui ca cei de acolo au probleme cu marketingul pentrul brandul lor si au inceput sa arunce pepenii verzi, rosii, lubenitele, lebenitele si harbujii pe cimp.
Hai, flashmob la Dabuleni!
august 10th, 2009 at 7:12 pm
Adica picioici.
august 10th, 2009 at 7:13 pm
Picioici prajiti.
august 10th, 2009 at 7:58 pm
În Bucovina, partea din Ucraina, de unde sunt eu, se spune:
pepene verde – harbuz
pepene galben – zamos (nu cu ă)
porumb – papusoi (cu a, cu a)
prună – perjî (alea mari)
prună (mici, pt tuica) – prunî
morcov – morcuj
roşie – potlogicî
castravete – pieapini
În Bucovina îi spuneam harbuz pepenelui verde, iar când m-am mutat în Banat (în 2002), am început să-i spun pepene verde aceluiaşi fruct (coajă verde, miez roşu
), folosind varianta literară, nu regionalismul lubeniţă.
Valer, în cazul meu, dacă aş spune harbuz în Banat cerându-le pepene verde, pur şi simplu nu m-ar întelege. Iar varianta literară mi se pare mai suitable decât regionalismul lubeniţă, pt că e neutru (încă nu pot însuşi cuvantul lubeniţă şi tot ce înseamnă el pt bănăţeni, eu fiind bucovineancă).
Şi să mai spună cineva că dialectologia nu este o materie mişto!
Ca filoloagă cu actele în regulă ce sunt, mi-a plăcut discuţia de aici anume din acest punct de vedere.
Aa, da, şi cartof – barabulă!
august 10th, 2009 at 8:56 pm
Dar daca ajungi cu asta la centru,(gravida) cum zic unii,cum ii zici pepene,lubenita?
Barabule prajite ,de regula se mananca iarna.
august 10th, 2009 at 10:17 pm
pfuai…veniti fratilor aicea pe blog. Dupa 3 comentarii va veti afla IQul, tipul de personalitate, 3 defecte majore, bioritmul si horoscopul. Si nu asa, oricum. Ci de la etajul 10…
august 10th, 2009 at 10:35 pm
Pana la urma eu nu m-am lamurit, care pepeni va plac fiecaruia, aia rosii, verzi, turkistanii (sorry, si eu sunt din Teleorman) sau ceilalti dintre galbeni, dar m-a distrat la culme, si postul, si comentariile
O seara frumoasa!
august 11th, 2009 at 1:07 am
Gata, am aflat adevarul. Asta seara, un prieten din Cluj, m-a luminat. Intr-adevar, in Ardeal se spune “lebenita” pen’ca ei sunt prietenii cu ungurii si cu limba lor. In Oltenia, citez, “se spune lubenita, ca asa le-o venit mai usor pe limba. Si suna frumos”. Asadar, “lebenita” se afla in stransa legatura cu maghiara si, mai ales, cu alfabetul lor fonetic.
august 11th, 2009 at 1:41 pm
Eu zic ca cel mai bine se simte limba.
Dupa ce ca e delicios, pepenele mai e si mare. Mai bine de atat nu se poate.
august 11th, 2009 at 7:17 pm
[...] pentru ca tot se poarta discutiile cu pepeni zilele astea, iata un cadouas de la mine. [...]
august 11th, 2009 at 8:44 pm
hai, pă bune, ob’zeci dă comenturi!!!
nu îmi cereţi să răspund la toate, prefer să mă spânzur de lampă.
august 11th, 2009 at 8:52 pm
Un Banc!!
Da e nesimtit asa ca sa-l stergi daca deranjeaza:
Standard: un american, un francez si un moldovean la un concurs de vinuri faceau promotie…
Francezul
- Le bon vin care il producem noi are capacitati afrodisiace, daca bei un pahar ti se face penisul cat un castravete de lung.
Americanul
- Uh, well, in California facem un wine pe care daca-l bei ti se face penisul cat un ananas de gros
Moldoveanul
-Mai baietz asta nui nica.Pi la noi pi la Focsani si fasi un jin di si scoala cat un Harbuz!
Fr:
-De lung?
Am:
-De gros?
Moldoveanul
-…?! Di dulci bre!!!
august 11th, 2009 at 8:53 pm
Bă.
În sectorul unu, partea din Bucureşti de unde sunt eu, la pepenii galbeni se spune “pepeni galbeni” şi la ăia verzi “pepeni verzi”.â
Da’ noi Bucureştenii am fost mereu ceva mai sofisticaţi decât restul ţării.
august 12th, 2009 at 1:14 pm
Ciplism- acum inteleg prezenta lui ¨un taran¨. Mersi ca m-ai luminat
)
august 13th, 2009 at 10:36 pm
Am intrat aici dupa muulta vreme si gasesc tot scandal.
Lorena … ce sa zic.. te pricepi…
august 13th, 2009 at 10:40 pm
aici măcar e viaţă, e mişcare, nu frecare de mentă ca în alte părţi.
aprilie 11th, 2010 at 12:30 am
jjkkkk0-]]
aprilie 11th, 2010 at 12:31 am
te iubesk